HOME: Gate* Metelka*Juenger*Letzel*Oratoria* Houslaři*Fukač* Mysliveček*Kantor* Vysokokohout*Seminar 2000*18. století*Náchodsko

1998 Moscow / Russia
2000 Cremona / Italy
2001 Mittenwald / Germany
2001 Poznan / Poland
2003 Cremona /Italy
April 29 – May 2, 2004 Náchod / Czech Republic 
2004 Poznan / Poland
2005 Mittenwald / Gemany

Společnost Věnceslava Metelky pořádá pod záštitou Josefa Suka / 
"Věnceslav Metelka” Society arrange under the auspices of Mr Josef Suk

II. MEZINÁRODNÍ HOUSLAŘSKÝ FESTIVAL VĚNCESLAVA METELKY (1807 - 1867) S HOUSLAŘSKÝMI SOUTĚŽEMITHE  / 
2nd INTERNATIONAL VIOLIN-MAKERS FESTIVAL OF VĚNCESLAV METELKA (1807 - 1867) WITH THE VIOLIN-MAKING COMPETITIONS

NÁCHOD 29. 4. - 2. 5. 2004 * HOTEL BERÁNEK

1. Soutěž nových nástrojů - houslí / New instrument(s) - violin Competition

2. Řezba hlavice na místě / Scroll and pegbox carving Competition upon the place

 Soutěžní řád, přihlášky  do 30. 12. 2003  / Regulations, Applications by December 30, 2003


Pod záštitou Mistra JOSEFA SUKA pořádá Společnost V. Metelky a agentura Gate 
za spolupořadatelství Kruhu umělců houslařů a Kulturní a sportovní nadace města Náchoda

Program:

ČTVRTEK  29. dubna 2004
19.00
Vigilie u pamětní desky V. Metelky
Průčelí Komerční banky a.s.

20.00
VIOLINO ROMANTICO
Vitali, Mozart, Filas, Dvořák, Paganini, Sarasate, Wieniawski, Bériot 

Ivan Ženatý - housle
Karína Ženatá - klavír
Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 100,- 130,- 150,-


Pátek 30. dubna 2004
8.00 - 23.00
Soutěž ve zručnosti - řezba hlavice (52 soutěžících z 10 zemí světa)
Přednáškový sál Městského divadla. Vstup zdarma

20.00
VIOLINO ARCHITECTONICO 
Frank, Brahms, Biber, Bach
Gabriela Demeterová - housle
Nora Škutová - klavír
Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 100,- 130,- 150,-

Sobota 1. května 2004
13.00 - 17.00
II. kolo. Tónová soutěž - sólo
Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstup zdarma

17.00 - 18.30
The Czech Violin Making, přednáška Jana Špidlena
Přednáškový sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstup zdarma

20.00
Bach, Ysaye, Paganini Schnittke Milstein
VIOLINO MERAVIGLIOSO

Pavel Šporcl - housle
Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 150,- 170,- 200,-

Neděle  2. května 2004
9.00 - 12.30 
III. kolo. Tónová soutěž - komorní
Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstup zdarma

20.00
Houslařský bál s předáním cen
Hudba: Swing sextet; Komorní orchestr S. Vorlové a hosté
Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 100,- 


Pošetky - housle pro taneční mistry. Výstava pošetek a soutěžních nástrojů o přestávkách koncertů
Malý sál Městského divadla Dr. J. Čížka. 


Mezinárodní porota soutěže: Claude Lebet (Švýcarsko), Raymond Schryer (Kanada), Patrick Robin (Francie), Tadeusz Słodyczka (Polsko), Jan Špidlen (ČR), Jaroslav Svěcený (ČR)

Předprodej vstupenek: Recepce hotelu Beránek






S podporou Ministerstva kultury České republiky 




Čtvrtek 29. 4. 2004
Ivan Ženatý - housle
Karína Ženatá - klavír

Program:
Tomasso Vitali (rev. M. Jacobsen): Ciaccona g-moll pro housle a klavír

W. A. Mozart: Sonáta B-dur pro housle a klavír, KV 570
(Allegro - Adagio - Allegretto)

Juraj Filas: "Les Adieux" pro housle a klavír
(věnováno manželům K. a I. Ženatých)

Antonín Dvořák: Mazurek e-moll, op. 49 pro housle a klavír

-------- přestávka --------

Niccolo Paganini: Barucaba, variace pro sólové housle

Pablo de Sarasate: Serenata Andaluza pro housle a klavír, Op. 28

Henryk Wieniawski: Polonaise brillante A dur pro housle a klavír

Charles de Bériot: Air varié pro housle a klavír, op. 7

Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 100,- 130,- 150,-


Ivan Ženatý

"V dětství mě obklopoval svět muziky. U nás v Podkrkonoší -- v Lomnici nad Popelkou, kde jsem se narodil, se muzicírovalo při rodinných slavnostech a o pohřbech. Fascinovalo mě, že mezi tím nebyl rozdíl. Přijeli vždycky stejní příbuzní ve slavnostním oblečení a všichni plakali a byli dojatí, pak hodovali, vyprávěli a zpívali. Vnímal jsem to jako nevědomé barbarské rituály. Vždycky hrála falešně až dojemně stejná rozkřáplá dechovka a pak hudba k tanci.
Dlouho jsem si myslel, že tam někde začalo moje muzikantství. Dědeček byl varhanář, tatínek měl jazzovou kapelu, ale já pokračoval trochu jinak. Chtěl jsem vyjít z té "barbarské společnosti" a dostat se do světa. Bezprostřední upřímný vztah jsem našel až v poslední době u svých žáků na Vysoké škole hudební v Drážďanech. Z devíti posluchačů je šest Čechů a jsou mezi nimi skutečné talenty. Respekt a strach jsem ve své třídě proměnil v rituál blízkosti a radosti ze společné práce, která je víc psychologická než kantorská.
K muzikantskému zaměření došlo nejspíš proto, že se mi líbily moje dvě paní učitelky houslí. K Noře Grumlíkové jsem měl vztah synovsko-obdivovatelský. Byl jsem plodný autor poezie a měl jsem i dva večery ve Viole, kde mě četli pánové Adamíra, Lukavský a Preiss. Chtěl jsem dokonce vydat knížku.
Pokud jde o mé domácí prostředí, je vlastně dvojí, v Praze a v Drážďanech. Pozorně teď sleduju, jak si po příletu ze světa do Drážďan říkám, že jedu domů. Rád se vracím do tamního klidu, disciplíny, ke svým žákům a do svého hudebního pokoje. Mám tam celou sbírku grafik Ladislava Čepeláka, krásné křídlo Yamaha, několikeré housle, také Guarnerky "Princ Oranžský" z roku 1743 ze státní sbírky a nástroje Špidlenovy. 
Strašně mě baví jezdit světem a koncertovat. Občas se tam potřebuju zhluboka nadechnout, dát si do těla a dokázat si, že na to mám a že pořád rostu a vyvíjím se. Publikum je kontrolorem, jestli je to se mnou v pořádku. 
Nevím, jestli po něčem ještě toužím, všechno, co bych mohl chtít, vlastně mám. Neusiluju o okamžitý úspěch a krátkou zábavu bez hloubky, o povrchnost a rychlost života." 
(Z interview M. Kulijevyčové)




 
Pátek 30. dubna 2004

20.00
VIOLINO ARCHITECTONICO 

Gabriela Demeterová - housle
Eleonora Škutová - klavír

Program:
Johann S. Bach:  Ciaccona  d moll pro sólové housle z II. Partity

César Franck:  Sonáta pro housle a klavír A dur
(Allegretto ben moderato -  Allegro - Recitativo - Fantasia - Allegretto poco mosso)

---------------  přestávka ------------

Heinrich Ignaz Franz Biber: Sonáta č. 16 - Passacaglia pro sólové housle z cyklu  "Růžencových sonát" pro housle a continuo


Johannes Brahms: Sonáta č. 3 d moll pro housle a klavír, op. 108
(Allegro - Adagio - Un poco presto e con sentimento - Presto agitato)



Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 100,- 130,- 150,-

Gabriela Demeterová hraje na housle již od svých tří let. "V podstatě cvičím podle potřeby, a abych načerpala energii, musím také relaxovat. Někdy je to denně až sedm hodin, někdy daleko méně. Hra na housle, to není jenom hraní. Hudbu si mohu v duchu přehrávat třeba na procházkách se psem, nebo za volantem.
 Měla jsem štěstí na výborné profesory. Velice mne ovlivnila prof. Nora Grumlíková, u které jsem studovala na konzervatoři i na AMU. To byl dar, studovat s někým tolik výjimečným tolik let. Poté jsem studovala postgraduál dva roky v Dánsku na Královské hudební akademii u doc. Marty Líbalové. To mi bylo 27 a byl to zásadní zlom v mém životě. 
             Největší radost mi dělá laureátství na soutěže Pražského jara v roce 1992 a titul absolutního vítěze spolu s vítězstvími ve všech kolech a cenou za nejlepší provedení Bachova díla na soutěži Yehudiho Menuhina v Anglii v roce 1993. Pan Menuhin byl předsedou poroty a ve finále dirigoval orchestr při mé interpretaci Dvořákova houslového koncertu. Vysekl mi poklonu, které si nesmírně vážím - řekl, že jsem geniální hudebník... Beru to jako veliký závazek. Jinak jsem velmi ráda, že jsem mohla natočit u Supraphonu 12 CD. Koncerty jsou pro mne alfou a omegou mé práce. 
Nástroj dělá mnoho. Je to asi takový rozdíl, jako když máte trabanta a rolls-royce. Hudbu od romantiky po současnost hraji na svůj nástroj z dílny italského mistra Giussepa Rocy z roku 1855. Barokní repertoár hraji na státem zapůjčený nástroj z roku 1795 z dílny českého mistra Kašpara Strnada. Mí kolegové a spolužáci působící v ČF mi umožnili realizovat můj sen - mít ansámbl v barokním obsazení. Kromě koncertů a s tím spojeným cestováním po světě jsem si před čtyřmi lety "vysnilá" i vlastní mezinárodní hudební festival. Jmenuje se Barokní perly Gabriely Demeterové a jeho hlavním zaměřením je podpora mladých talentů a kulturních památek "barokních perel" v regionu Plzeň-sever. 
Když mě před časem oslovil Norbert Heller s nabídkou natočit celý komplet sonát W. A. Mozarta pro klavír a housle, a to v původním ladění a za použití originálního kladívkového klavíru z dílny Konráda Gráfa, neváhala jsem a nabídku jsem přijala." www.gabrielademeterova.com 

Eleonora Škutová
studovala na bratislavské konzervatoři u J. Masindy a na VŠMU u D.Varinské.
Absolvovala mistrovské kurzy v Piešťanech, v Pecsi, Szombathely, Weimaru,Darmstadtě a v Banff Centre for the Arts. Sólisticky vystupovala se slovenskými orchestry a pod významnými dirigentskými osobnostmi (L. Rajter, R. Rewakowicz, A. Fagen, J. Neschling, L. Svarovský,  O. Lenard, J. M. Ulla aj). Je spoluzakladatelkou komorního  souboru Opera Aperta ensemble a  klavírního dua se svým manželem. Od r. 2002 pravidelně spolupracuje s českou houslistkou G. Demeterovou. Nahrává pro Slovenský rozhlas, Slovenskou televizi, Hessischer Rundfunk, pro CD společnosti zejména moderní hudbu.
 
Sobota 1. května 2004

20.00
VIOLINO MERAVIGLIOSO

Pavel Šporcl - housle

Program:
J. S. Bach: Partita č. 2 d moll, BWV 1004
(Allemanda - Corrente - Sarabanda - Giga - Ciaccona)

Eugen Ysaye: Sonáta č. 3, op. 27  "Ballade"

-----------------  přestávka  ----------------------
Nicolo Paganini: Capriccia (výběr)

Alfred Schnittke: A Paganini

Nathan Milstein: Paganiniana

Velký sál Městského divadla Dr. J. Čížka. Vstupné 150,- 170,- 200,-





Pavel Šporcl začal hrát na housle v pěti letech. Houslovou hru vystudoval na pražské konzervatoři a následně na hudební fakultě AMU ve třídě profesora Václava Snítila.
V letech 1991 - 1996 studoval v USA. Nejprve na Jižní metodické univerzitě v Dallasu u Eduarda Schmiedera, v New Yorku na Brooklyn College u světově uznávaného houslového virtuoza Itzhaka Perlmana a Masaa Kawasakiho a posléze i na proslulé Juilliard School u pedagogické legendy Dorothy DeLay. Absolvoval též semináře a mistrovské kurzy vedené Isaakem Sternem, Idou Haendelovou a Pinchasem Zukermanem.
V roce 2001 vystoupil na dvou vrcholně významných hudebních událostech: se sólovým recitálem na Pražském jaru a jako sólista na zahajovacím koncertu nové sezóny České filharmonie s šéfdirigentem Vladimirem Ashkenazym..
Významným krokem bylo podepsání exkluzivní smlouvy s renomovanou nahrávací společností Supraphon, pro kterou Pavel Šporcl plánuje řadu nahrávek, z nichž první vyšlo v březnu 2002 (Smetana, Janáček, Dvořák, Martinů). Prestižní ceny zahrnují: 
1992 - Laureát soutěže ARD Mnichov, 1993 - vítěz soutěže Holland Music Sessions World Tour Competition, 1996 - Cena Společnosti Bohuslava Martinů, 1997 - Laureát mezinárodní soutěže Pražské jaro, 2001 - Cena čtenářů časopisu Harmonie za CD Vivaldi/Piazzolla aj.
Jako jediného z českých houslistů mladé generace zařadil Pavla Šporcla do své knihy "Housloví virtuosové: Od Paganiniho do 21. století" světově uznávaný kritik a historik Henry Roth. Příměry kritiků potvrzují jeho výjimečnost: "Pirát koncertních pódií, Rocker vážné hudby, Největší talent nejmladší generace českých houslistů, Hudebník - bojovník…"
www.sporcl.com 


Home